A linkek cseréje eléggé ősrégi módszer az internetes világban, hogy a Google szemében értékes hivatkozásokat szerezzünk. Ez elsősorban a keresőoptimalizálás miatt fontos, bár jó oldalakon jó pozícióban lévő elhelyezett linkekről jöhetnek látogatók is. Kb. 2010-ig orrba-szájba gyűjtötte mindenki a bejövő linkeket, mert ez volt a vélt üdvözítő megoldás. Azóta a Google kiosztott pár pofont ennek a szisztémának, a szerinte mesterségesen linkgyűjtő oldalakat hátratolta a találati listákon. Mostanában sokkal érdemesebb meggondolni, hogy kivel-mivel cseréljen linket valaki. Mi csak teljesen releváns, hasonló profilú oldalakkal megyünk bele ebbe, akiket ismerünk vagy eléggé megbízhatónak tűnnek. Magyarán, nem tegnap tűntek, nem ingyenes tárhelyről bohóckodnak és minőségi tartalmat kínálnak a látogatóknak.

A linkek szövegezése is egy kényes pont volt anno, lehetőleg kulcsszavakat kellett tartalmaznia. Ez manapság már nem feltétlen így van, a linknek kell olyan szövegkörnyezetben előfordulnia, ami kulcsszavakban gazdag, ez nagy különbség. A régi módszer eredménye volt, amikor a partner linkek sora nagy részebn abból állt, hogy “ingyen szex”, “ingyen pornó”, stb… Ez egyrészt igen hülyén nézett ki, másrészt könnyen büntetés járhatott érte a Google-től. Ezzel kapcsolatban is azt tudjuk javasolni, hogy a látogatók számára építsünk, szövegezzünk mindig, ne a keresőmotoroknak!

Újabban – szerintünk szerencsére – már visszább esett a nagy banner-csere hullám, amikor boldog-boldogtalan olyan partnerre vadászott, aki hajlandó kitenni az ő banner-eit. A nagy tülekedésnek köszönhetően az oldalak nem kis hányada úgy nézett ki, mint egy karácsonyfa, vagy inkább a Broadway fénykorában. Minden látszott, csak a tartalom nem… A látogató meg kapkodta a fejét, hogy hova jutott? Majd pár másodperc elteltével nyomott egy X-et a jobb felső sarokban.

A rengeteg banner más szempontból sem feltétlen hasznos, és sajnos pont azoknak nem, akik cseréltek. Kilométer hosszú oldalak jöttek létre kihelyezett banner-ek tucatjaival, néha százaival. Nem meglepő módon a kutya sem kattintott a lejjebb lévőkre, sőt, még le sem görgetett az oldal aljáig, amely néha csak azért volt olyan hosszú, hogy a sok banner elférjen. Ezek helyett a banner-ek helyett ezerszer jobb megoldás lett volna inkább szöveges linket kihelyezni, de erről egy másik értekezésünkben szólunk bővebben.

Igazából a banner-csere olyan, mint a szöveges csere, csak grafikus formában, ezáltal vizuálisan vonzóbb. A minél inkább figyelemfelkeltő és látogatókat vonzó banner-einktől azt várjuk, hogy a lehető legtöbb látogatót szerezzék nekünk a partner oldaláról. A sok átkattintó látogatóhoz azonban nem árt egy-két dolog még. Elsősorban az, hogy a partneroldalnak legyenek látogatói, másodsorban pedig, hogy a banner-ünk jó helyen legyen. A bal felső sarok általában a tuti, illetve a fejléc. Jó hely még úgy általában az oldalsávok felső régiója és a bejegyzések is, ha van lehetőség azokban is elhelyezni banner-eket. Amikor viszont az oldalsáv nem áll másból, mint banner-ekből, ráadásul fél percig kell scroll-ozni, hogy az oldal aljára érjen az ember, akkor a képernyőn alapesetben nem látható bannerek értéke látogatók vonzásának a szempontjából rohamosan tendál a nulla felé. Egyszerűbb és célszerűbb is lenne inkább szöveges linket kitenni helyette, ami ugyanannyit ér a Google szemében.

Erre sokan rájöttek már persze, talán ez az oka annak, hogy egyre kevésbé készülnek olyan oldalak, amelyek a 90-es éveket idézik design-ban, vagy a középkor rokokó elemeit még inkább… Különösen nem hasznos a banner-ek túltengése, ha vannak olyan banner-eink, amelyekkel eladni akarun. Mi is belefutottunk a hibába és kitettünk többfélét, hogy megnézzük melyiket viszik? Nos, leginkább egyiket sem. Talán nem tudtak dönteni, talán nem tűnt így hitelesnek, hogy akár négy cég hirdetései közül is választhattak. Végül inkább úgy döntöttünk, érdemes egyre koncentrálni, ami jó elgondolásnak bizonyult. Egyrészt nem aprózódik el az általunk generált forgalom többfelé, mindenhol csak nézelődést okozva, mert majd megnézik a másikat is, aztán döntenek. Végül gyakran tudtak dönteni és nem vettek semmit. Sokkal jobb, ha kiválasztunk egyet, a legjobb háttérrel rendelkező szolgáltatást, és azt promótáljuk. Hitelesebb is és megkönnyíti a látogatók döntését. Ugyanígy működik ez banner-csere esetében is. Ha kirakunk húsz banner-t és mindegyikre lesz mondjuk átlagosan napi két kattintás. Ettől senki sem boldog, kevés. Ha kiteszünk kettő banner-t, ami nem veszik el a sokaságban, arra rákattint ugyanúgy negyven ember, de így küldtünk 20-20 látogatót a két partnernek, akik így már boldogok 🙂