Egy igen fontos területe a weboldalak üzemeltetésének a bejövő és kimenő linkek menedzselése és nem mindegy, hogyan csináljuk. Egyelőre annyit mondanánk csak, hogy a jobb minőségre, nem a mennyiségre érdemes hajtani. Legalábbis, amióta a Google bekapcsolta a Pingvin nevű algoritmusát 2012 év első felében, aztán a Kolibrit, és folyamatosan finomítja, hogy minél inkább látogatóbarát szemléletű találati listát adjon ki a keresgélőknek. Ezeket a fejlesztéseket sok weboldal üzemeltető megbánta…

Linkcsere, linképítés – Miért kellenek a linkek más oldalaktól? Két okból is, ami a linkeket alapvetően kategorizálja. Vannak az úgynevezett “hard” linkek, amikor a partner az oldalsávról, rosszabb esetben a láblécből linkel minket, például Ajánlott partnerek menüpontban. A másik, SEO-szakemberek szerint értékesebb linkfajta a szövegbe ágyazott, úgynevezett “contextual” link, amikor egy bejegyzés szövegében helyezi el a partner a linkünket. Ez utóbbi keresőoptimalizálási szempontok szerint a hasznosabb, de a hard-linkek több látogatót hozhatnak, ha a partner nem a láblécben, hanem valami jobb pozícióban helyezi el a linkünket. Ezt persze nem árt tisztázni vele, hogy jó és korrekt cserében egyezzünk meg. Ily módon jó minőségű és nem elhanyagolható mennyiségű látogatót kaphatunk másoktól.

Hogy egy kicsit a Google szemszögéből is rávilágítsak a linkek fontosságára azoknak, akik nem annyira jártasak még a témában. Egy-egy link a Google szemében, pontosabban a keresőtalálatok rangsorolási algoritmusa szemében olyan, mintha egy-egy szavazatot kapnánk különböző emberektől arra vonatkozólag, hogy a mi oldalunk jó, érdemes megnézni. Nyilván, minél több ilyen szavazatunk van, annál értékesebbnek tűnik az oldalunk. Ez olyan, mintha egy céget rengeteg ügyfél ajánlana másoknak, mert elégedettek. Persze, az sem mellékes, hogy milyen oldalról jön ez a szavazat, mert ez akár kínossá is válhat számunkra. Főként nem érdemes fizetett linkeléseket alkalmazni, mert azokkal könnyen beleszaladhatunk egy büntetésbe a Google-nél. Amit mindenképpen érdemes szem előtt tartani, hogy egyrészt tartalmilag hasonló oldaltól érkezzen a link, és az az oldal a Google szerint minél értékesebb legyen. Ennek az értéknek a kimutatására hozta létre a Google a Page Rank szisztémát, ami nagyjából mutatja, hogy egy oldal szerinte mennyire “jó”. Nagy vonalakban használható, bár nem érdemes neki túlzott jelentőséget tulajdonítani. Értékét sok minden befolyásolja, a domain korától kezdve a tartalom egyediségén át a viszontlinkek mennyiségéig és összetételéig. Egy magas PR érték nem feltétlen garantál tuti minőséget, de azért általában jelez valamit… Viszont egy dologra mindenképpen érdemes figyelni, hogy mi ne linkeljünk gagyi, pláne a Google által büntetett oldalakat, mert az biztosan hátrébb sorolja a mienket a keresési eredményekben. Erről a témáról persze könyvet lehet írni, ami néhány évente el is avulna, de a lényeg nagyon dióhéjban ez.

Mélyrehatóbb ismeretek megszerzése és egy rakás hasznos SEO-eszköz használatára ajánljuk a Seotools-t. Mi is használjuk, ingyenes és jó teszteszközök akadnak ott, mint például a kulcsszó sűrűség és helyezés vizsgáló, de csekkolhatjuk oldalaink meta adatait is.

Szót ejtekk arról is, hogyan lehet linkkatalógusokba kerülni, ez miért jó, és hát vannak rákfenéi ennek is, lévén a linkgyűjtemények sem állnak mindig a helyzet magaslatán. Biztosan sokan futottak már bele olyanba, hogy hiába küldözgették be a weboldalaikat, még csak választ sem kaptak, vagy néha elég hülye kifogásokat, hogy miért nem. Ez utóbbi leginkább a lap.hu-s katalógusok esetében jellemző…

Linkkatalógusok – olyan linkek gyűjteménye, amelyek egy adott témáról szólnak, azzal kapcsolatosak. Jó dolog ilyenbe bekerülni, hiszen olyan látogatókat szerezhetünk vele, akik a mi oldalunk témája iránt érdeklődnek, nem beszélve a linkek értékéről a keresők szemszögéből. A gond máshol van. A linkkatalógusokat általában nem egy cég kezeli, hanem magánemberek, akik jelentkeztek erre a “munkára”. Ez úgy néz ki, hogy például a lap.hu (Sanoma csoport) vagy a tlap.hu linkgyűjtemény egy keretrendszert biztosít, aztán sok lelkes ember jelentkezik, hogy működtetne egy adott témában valamilyen katalógust. Cserébe a katalógusokban elhelyezett reklámfelületeket értékesítheti. Természetesen az anyacégnek is maradnak ott reklámjai, ezért cserében biztosítja ezt a lehetőséget.

Eddig minden szép és jó, viszont a tapasztalatunk évek alatt az, hogy nem mindig működik ez profin. Sőt, az esetek többségében nem úgy működik. Bár vannak kiadva az egyes katalógusok üzemeltetőinek direktívák, amelyek mentén kellene dolgozniuk, elég nagy a szórás, hogyan sikerül nekik. Jó esetben néhány napon belül kap az ember választ, hogy az ajánlott linket elfogadták-e vagy sem, és ha nem, akkor mi volt a kifogás. Ez az arány tapasztalataink szerint nemigen éri el a 30-40%-ot, a többi esetben vagy csak sokkal később, vagy sosem érkezik válasz sem. Ez teljességgel elfogadhatatlan és amatőr hozzáállás. Ha valaki nem akarja normálisan csinálni, inkább ne tegye! Természetesen ezt az anyacégeknek kellene rendben tartaniuk, de valószínűleg akkor nem lenne, aki kezelje a katalógusokat, mert az ottani reklámfelületek eladásából kétséges hogyan lehet megélni. A legtöbb esetben oda saját vagy ismerősök banner-ei kerülnek, nem pedig valóban fizető partnerek reklámjai. Persze ebben benne van az is, hogy nem teljesen irracionális árakat kellene kérni ezekért a helyekért… Meg amikor érdeklődik valaki irántuk, válaszolni sem ártana legalább. A linkek elfogadásánál is akadnak gondok, sokszor olyan érzésem volt, hogy mintha azért nem fogadnák el, mert konkurenciát látnak bennem, inkább találtak valami ilyen-olyan kifogást, pedig egy linkgyűjteménynek minél teljesebbnek kell lennie és a lehető legjobb, releváns oldalakat kell kínálnia a látogatói számára – legalábbis szerintem.

Rengeteg szexlink katalógus van, és érdemes mindegyikbe beküldeni az odaillő oldalunkat. Az odaillőre nagy hangsúlyt kell fektetni, ez fontos, hogy el is fogadják. Az sem biztos, hogy amit egyszer nem fogadtak el, azt később is visszautasítják. Lehet, hogy akkor éppen hasgörcse volt az illető szerkesztőnek, bármi megeshet. Érdemes megpróbálni egy évvel később is akár, ki tudja? Ami még nagyon fontos, és ez a Google Pingvin óta kapott nagyobb jelentőséget. Régen mindenki a főoldalát erősítette, arra kérte a linkeket. Az új algoritmusok elindítása óta azonban fokozottan jelentősége van az aloldalaknak is, sőt! Az olyan oldalt, amelyre a bejövő linkek szinte csak a főoldalra mutatnak, a Google gyanúsnak vélheti, ami logikus is. Nincsen annak az oldalnak egy érdekes cikke, kategóriája, bármije, amit mások linkelnének? Na ugye… Így viszont könnyebben tudunk a linkkatalógusoknak számukra releváns oldalunkat ajánlani, mintha csak a főoldalunkra koncentrálnánk. Egy példa: van egy gruppenszex katalógus, nekünk pedig egy tini oldalunk. A kettő nem igazán passzol össze, így visszautasíthatja a szerkesztő az ajánlást. Persze egészen más a helyzet, ha mi a tini gruppenszex-el foglalkozó kategóriánkat ajánljuk neki, amit korábban nem annyira tettünk volna, mert mindenki a főoldalát akarta erősíteni csak.

Konkrét tapasztalatok: A .lap.hu-s katalógusokba gyakorlatilag visszautasítják az ajánlásokat, mindenféle előírásra hivatkozva, mint például a cégnév és adószám fel nem tüntetése. Biztos csak cég üzemeltethet weboldalt? A tlap.hu-nál sokkal jobb a helyzet, viszont nem túl nagy a látogatottsága. Néha az is megesett, hogy a cserében elhelyezett viszontlinkekkel én küldtem több látogatót nekik, mint amennyi tőlük érkezett… Amit viszont kifejezetten javaslunk, a sexindex.hu és a szex.kapu.hu. Szintén érdemes még beküldeni az alábbiakba linkeket: sex-link.hu , szex-linkek.hu , szex.cc , szexlink.hu , szexlink.net , szexlinkek.net , sex-linkek.net , sexlink.org , sex-linkek.hu .

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.