Az egyik legfontosabb látogatói forrás az internetes keresők, abből is a Google, lévén per pillanat gyakorlatilag egyeduralkodó. Hogy mennyire fontos a keresőkben az elejére kerülni, és mennyi látogató érkezhet onnan, nem elhanyagolható kérdés, inkább életbe vágó. Ezekről a témákról könyveket és komplett weboldalakat írtak a szakemberek, mi csak dióhéjban tudunk pár gondolatot megosztani, illetve ajánlunk szakirodalmat, online forrásokat a szükséges tudás megszerzéséhez. Az ezzel foglalkozó tevékenységet hívják Search Engine Optimization-nek, azaz keresőoptimalizálásnak, a továbbiakban SEO-nak, ahogy a nemzetközi szakzsargon is használja.

szexoldal építés seo

Mennyit ér az első hely? – Kezdjük az alapoknál, miért fontos, hogy jó helyre kerüljünk a keresőkben? A válasz kézenfekvő, ekkor kapjuk a keresőmotorokból a legtöbb látogatót. Azonban ez kissé összetettebb dolog ennél. Nézzük egy kicsit a pozíciók kérdését. Talán nem sokan tudják, de a kattintások kb. 65-70-át az első öt helyezett elviszi egy találati oldalon, annak is jelentős részét, az első helyen kiadott oldal. Ebből következik, hogy az első helyre rangsorolt weboldal több kattintást kap a keresőmotorból, mint az összes többi együttvéve. Ezért fontos az első helyre kerülni! Sokan az mondják, hogy jó az első oldal is, de a 8. helyezett csak egy kis töredékét látja az adott kulcsszóra vagy kifejezésre kereső látogatóknak az elsőhöz viszonyítva. Egy kis játék a számokkal még. Egy-egy népszerűbb keresőkifejezésre vagy szóra több millióan is rákeresnek egy hónapban, de egy konkrétabb kifejezésre is általában több tízezren. Ha például egy 50.000-es rákeresésből mi részesülünk 30%-al, akkor az 15.000 látogatót jelenthet, ami már nem elhanyagolható tényező, amennyiben számukra releváns tartalmat tudunk kínálni. Ha csak 0,1%-a válik vevővé, az is 15 eladást jelenthet naponta!

Mire optimalizáljunk? – Természetesen minél általánosabb és népszerűbb keresőkifejezésre optimalizálunk, annál nehezebb lesz az élre kerülni, sokszor ez inkább a lehetetlen kategória, és nem feltétlen hoz jobb eredményt, mintha egy kisebb, de konkrétabb témára fókuszálunk. Egy példa erre: a pornó vagy szex kifejezésre több tízmilliós a keresések száma havonta csak magyar tekintetben. Tételezzük fel, hogy nekünk van egy fétis pornóval foglalkozó oldalunk, amire viszont már csak mondjuk 320.000 keresés történik havonta. Ha mi nem erre optimalizálunk, hanem a pornó kifejezésre, akkor jó eséllyel az igen sokadik találati oldalon landolunk, a kutya nem fog hozzánk átkattintani a keresőkből, lévén nem kattintgat el a 28. oldalig, ahol már mi is megjelenünk találatként. Ha viszont a fétis pornóra optimalizálunk, sokkal jobb esélyünk van az első oldalra, vagy még jobb pozícióba kerülni. Így már a 320.000 átkattintásból igen jelentős részt szerezhetünk meg, akár több tízezret, míg a 28. oldalon valószínűleg elég lenne egy kezünk számon tartani az onnan érkező átkattintásokat…

Lepattanási arány, relevancia – A másik roppant lényeges dolog, hogy a keresőkből érkező látogatók – természetesen ez jól alkalmazott optimalizálás esetén igaz csak – releváns látogatók, azaz olyan tartalmat keresnek, amit mi szolgáltatunk nekik. Könnyen belátható, hogy semmire sem megyünk azokkal a látogatókkal, akik csalódva egyből tovább kattintanak, mert a talált tartalom nem egyezik az elképzeléseikkel. Ezeknek a látogatóknak az arányát tudjuk ellenőrizni a statisztikáinkban a Bounce-rate, azaz lepattanási arány mutatóinál. Itt azon látogatók arányát találjuk, akik úgy mentek el az oldalról, hogy belépés után egyetlen egy aloldalunkra sem kattintottak, hanem egyből kiléptek tőlünk máshova, tehát nem igazán kötötte le őket a tartalmunk. Ha ez a szám magasabb 10%-nál, érdemes elgondolkodni azon, jól optimalizáltunk-e? Egy dolog viszont erősen torzíthatja ezt az értéket, a magyar oldalakon kötelező beléptető oldalak használata. Változó, hogy ezt ki hogyan oldja meg. Amit a 3x Media hálózaton használok (és teljesen megfelel az előírt szabályozásnak), külön oldalnak minősül és ez erősen bekavar a statisztikákba. Az általában “átlátszó” felugró és korhatárra figyelmeztető ablakok nem feltétlen szabályosak, mert maga az oldal néha előbb töltődik be, mint a figyelmeztető ablak és amúgy sem rejti el a tartalmat tökéletesen.

Főbb keresőoptimalizálási szempontok :

Domain kiválasztás – a házépítést is az alapoknál szokás kezdeni, így egy weboldal építése is azzal indul, hogy találjunk egy megfelelő domain-t. Ennek a kiválasztásához van egy remek eszköz, a Google klucsszó keresője. Itt rá tudunk keresni, hogy adott szóra vagy kifejezésre mennyien keresnek rá globálisan és lokálisan, illetve milyen alternatívái lehetnek. Természetesen ennél sokkal többet is kínál, de ennek taglalása egy külön oldalt igényelne és már elegen foglalkoznak ezzel, mi ebbe nem mennénk bele. Ha sikerült választani egy szimpatikus domain-t, le kell ellenőrizni, hogy nem foglalt-e már? Erre használhatjuk a domain.hu kereső szolgáltatását. Ha szabad, regisztrálhatjuk, amire számtalan cég szakosodott, de a tárhelyszolgáltatónk is szinte biztosan segít ebben, a tárhellyel együtt a domain-t is tudjuk náluk regisztrálni. Így legalább egy helyre kerül minden, ami kiterjedtebb oldalhálózat esetén nem elhanyagolható nyűgöket tud okozni, amennyiben már azt sem tudjuk, mi hol van host-olva és regisztrálva…

A tartalom témája, amit szolgáltatunk – teljesen evidensnek tűnik, de néha mégsem az minden weboldal üzemeltetőnek, hogy az oldala hasson egységesnek és relevánsnak a domain-hez, a többi keresőoptimalizálási tevékenységhez illeszkedően. Szőjük tovább a fenti példát! Ha a fétis pornó oldalunkon elkezdünk mondjunk celeb pornót is megjeleníteni, ezzel rontjuk ezt. Aki a fétis pornó miatt jön hozzánk, azt jó eséllyel nem érdekli egyik celebünk ellopott szexvideója, és ez valószínűleg fordítva is igaz. Ha egy más jellegű tartalommal is szeretnénk foglalkozni, akkor annak készítsünk egy külön oldalt, amit már arra a tartalomra optimalizálunk! Így a két külön, ámde jól optimalizált oldallal sokkal jobb eredményt érhetünk el, mint ha egy oldallal szeretnénk megtalálni mindkét téma iránt érdeklődőket. Nem beszélve róla, hogy ha valami nem sikerül tökéletesen, akkor nem az egész oldal teljesít rosszul, hanem csak egy a kettő vagy több közül. Jelen helyzetben azt mondjuk, mindenképpen az oldalhálózat felé érdemesebb elindulni, nem pedig egy “megaoldalt” létrehozni.

A tartalom optimalizálása – Sikerült megfelelő tartalmat találni azt oldalra (bár ez normális esetben fordítva szokott történni, egy jó tartalomhoz építünk inkább oldalt), jöhet az azon munkálkodás, hogy ezt valóban annak is lássák a keresőmotorok. Van sok ezer képünk, egy rakás bazi jó videónk? Na és? Ettől még Google barátunk nem fogja tudni, hogy milyen remek kis MILF pornó anyagaink vannak az oldalon. Ahhoz, hogy ezt minden kereső tudja, meg kell nekik ezt mondanunk. Erre van sok lehetőség, általában a képek és videók file-neveivel kezdjük az erre irányuló tevékenységünket, aztán csatolunk hozzájuk “alt” (ami felirat megjelenik például akkor, ha a kép nem töltődik be) és “title” (az egérrel egy kép fölé mozogva megjelenő felirat pl. Firefox-al) tag-okat, leírást, amik segítenek körbeírni, hogy mi van a képen. Ha a kép neve “img_5678“, abból a Google nem sejtheti, hogy milyen dögös és érett csajszit dugnak a képen, pedig jövendőbeli látogatóink erre kíváncsiak majd. Ha viszont a kép nevében szerepel a “MILF-pornó-baszás“, akkor máris úgy látják a keresőmotorok, hogy itt egy remek kis MILF pornó kép vagy videó van. Ha minden file-t, amit az oldalra feltöltünk, ilyen elnevezéssel és leírással látunk el, akkor igencsak valószínűsíthető, hogy oldalunk fő témája a MILF pornó, vagyis a keresők szemében kezdünk jók lenni erre a kifejezésre.
Ugyanígy fontos, ha nem a legfontosabb a szöveges tartalom, aminek egyedinek kell lennie. Ha nem az, a kereső duplikációnak veszi és azt tekinti eredeti tartalomnak, amely korábbi keltezésű. Ergo, másolni nem nagyon érdemes. Annál inkább érdemes viszont a látogatók számára érdekes és releváns tartalmat közölnünk, ami a legjobb módja a “szájról-szájra” történő terjedésnek, ami manapság azt jelenti, hogy tartalmainkat és oldalainkat orrba-szájba linkelik majd az adott témával foglalkozó fórumokon, ajánlják másoknak is. Oldalunk megítélése a keresőrobotok által talán ettől függ a legjobban, az egyedi, releváns és eredeti tartalomtól!

Hiteles és releváns referenciák – kicsit egyszerűbben ezeket hívjuk linkeknek, hivatkozásoknak az oldalunkra. Lehetőleg minél több legyen, annál jobb, hiszen minden link egy-egy ajánlás irányunkba. Viszont! Főként a Google Pingvin névre keresztelt algoritmusának 2012 nyár eleji bevezetését követően hatványozottan fontossá vált a linkek minősége. Korábban minden webmester gyűjtögette lelkesen a linkeket más oldalaktól, szinte mindegy, hogy kitől-mitől, csak legyen egy plusz link. Mostanra kicsit fordult a kocka e tekintetben – és másban is. Röviden a lényege a változásnak, hogy sokkal nagyobb jelentősége van annak, hogy milyen oldal linkel minket. Egyértelműen jobb kapni egy – lehetőleg jó minőségű – hasonló témával foglalkozó oldaltól egy linket, mint öt kevésbé relevánstól. Sőt, alkalmasint ez igencsak vissza is üthet számunkra, ha olyan oldaltól kapunk linket, vagy pláne mi linkeljük azt, amelyik büntetve van a Google által valamiért. Minél inkább elmélyülünk a link csereberében, annál nagyobb az esély rá, hogy ilyen balesetbe fussunk. Éppen ezért érdemes csak és kizárólag olyan linkeket gyűjteni és megtartani, amelyek valóban kapcsolódnak a tartalmunkhoz. Ha nem ilyen, inkább töröljük, a partnernek is meg kell ezt értenie, hiszen neki sem feltétlen jó egy irreleváns linkcsere. A linkcserékkel kapcsolatban bővebben is írunk itt.

Visszacsatolás, azaz nézzük meg, jól dolgoztunk-e? – Azzal, hogy megépítettük az oldalunkat, frissítjük lelkesen, még koránt sem ért véget keresőoptimalizálási tevékenységünk. Először is meg kell bizonyosodnunk róla, hogy úgy sikerült-e, ahogy azt terveztük? Különböző statisztikákat és kimutatásokat kell időről időre átnéznünk, hogy nem változik-e ezzel kapcsolatban az oldalunk, legfőképpen rossz irányba. A teljesség igénye nélkül csak néhány főbb szempontot sorolunk fel, amiket mi is mindig ellenőrzünk:

Kulcsszavak: azok a szavak, amelyek a leggyakrabban fordulnak elő az oldalunkon. Nem árt, ha nem más van az első helyen, mint amire optimalizáltunk. Ha igen, akkor kezdhetünk javítani ezen!
Megjelenések a keresőkben: ha nem jelenítenek meg minket, akkor ne várjuk, hogy bárki is ránk kattintson. A keresőkben való megjelenés statisztikája az egyik legfontosabb kimutatás, ami létezik. Igen sok dologra derülhet fény belőle… Meg kell nézni, indexelték-e a keresőmotorok az oldalunkat egyáltalán? Jók a sitemap-ek, a weboldalaink “térképei”?
Bejövő hivatkozások: alapvetően fontos tudni, honnan érkeznek kattintások ránk, pontosabban hány linket kapunk más weboldalaktól. A kettő egyáltalán nem ugyanaz!
Kimenő linkjeink: szintén létkérdés, hogy tisztában legyünk azon linkek számával és összetételével, amelyek tőlünk kifelé mutatnak. Ha lehet, ezek számát csökkentsük, de a mi még fontosabb, hogy csak releváns linkek maradjanak. Ne linkeljünk a fétis pornó oldalunkról virágkötészet weboldalát!
Webhelytérképek: amelyek megmondják a keresőknek, hogy hány oldalunk van, és azokon mi található. Ezek nélkül ne is várjuk, hogy bármelyik kereső tud egyáltalán az oldalunkról!

webmaster tools szexoldal építés statisztika

Természetesen ennél sokkal összetettebb egy weboldal keresőoptimalizálásának és működésének ellenőrzése, de ezek a legfontosabb statisztikák, amiket én is mindig megnézek. 1-2 havonta mindenképpen javasolt csekkolni a fentieket.

Ajánlott eszközök és weboldalak a keresőoptimalizáláshoz – Nézzük, hogy milyen eszközök segíthetnek nekünk a felsoroltak minél hatékonyabb megvalósításában:

Google Analytics – mint kisiskolásnak a számológép, alapvető eszköz a statisztikáinkhoz

Google Webmaster Tools – a másik nélkülözhetetlen statisztikai eszköz a Google-től, ez már inkább segíti a SEO-paraméterek ellenőrzését

Google oldalbetöltődés tesztelő – nem mindegy milyen gyors az oldalunk. A látogatók nem akarnak várni, a Google pedig éppen ezért durván hátrasorol, ha lassú az oldal betöltődése.

Kimenő linkek tesztelése – és még azon kívül számtalan más SEO eszköz van az oldalon. Ellenőrizhető, hány kimenő linkünk van, illetve milyen oldalakra adunk ki linket (amit a kereső lát is persze).

Backlink, azaz bejövő linkek vizsgálata – nem árt tudnunk azt sem, hány domain-ről és összesen hány linket kapunk.

Statcounter független statisztika – sokan nem csípik a Google Analytics-et és nem árt néha azt sem ellenőrizni más statisztikákkal.

Seotools.hu – ajánljuk mindenkinek a regisztrációt, ami ingyenes. Találtok többféle SEO-vizsgálati lehetőséget, ellenőrizhetitek oldalatok PR-értékét, a kulcsszósűrűséget, a META-tagokat, és még rengeteg dolgot. Mindenkinek ajánljuk figyelmébe az oldal által árusított e-book kiadványokat, főként a keresőoptimalizálásról. Nagyon hamar meghozza az árát, ha követitek a benne leírtakat…

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.